هفته گذشته شرکت آرین موتور نماینده رسمی محصولات میتسوبیشی و دی اس، ضمن دعوت از خبرنگاران رسانه های تخصصی و عمومی شرایط تست برخی محصولات خود در جاده های کوهستانی را فراهم کرد.

«خودرو پلاس» – هفته گذشته شرکت آرین موتور نماینده رسمی محصولات میتسوبیشی و دی اس، ضمن دعوت از خبرنگاران رسانه های تخصصی و عمومی شرایط تست برخی محصولات خود در جاده های کوهستانی را فراهم کرد. این سفر سه روزه از محل شرکت آرین موتور واقع در جاده مخصوص کرج به مقصد گرگان آغاز شد. در طول مسیر، خبرنگاران توانستند چهار محصول میتسوبیشی لنسر، اوتلندر، DS 5 و DS 6 را مورد آزمایش فنی قرار دهند. در روز دوم تست مقرر شد از گرگان به سمت زیارتگاه خالد نبی حرکت کنیم. مجموعه گورستان و زیارتگاه خالد نبی در یک منطقه کوهستانی و در فاصله ۹۰ کیلومتری شمال شرق شهرستان گنبد کاووس و ۵۵ کیلومتری شمال شرق شهرستان کلاله و ۶ کیلومتری روستای گچی سو  نزدیک آی تمر از توابع بخش مراوه تپه و بر فراز قله کوه گوگجه داغ واقع شده ‌است. این منطقه به دلیل داشتن جاده های کوهستانی، موقعیت مناسبی را برای آزمودن قابلیت های آفرود خودروهای میتسوبیشی اوتلندر و DS 6 را فراهم کرد. آن چه در ادامه می آید گزارش تست ۴ خودرویی است که در این سفر مورد آزمایش فنی قرار گرفت.

عکس: محمدجواد شبیری

 

دی اس ۵

دی اس ۵ خودرویی است که اولین بار در سال ۲۰۱۲ عرضه شد و مورد استقبال قرار گرفت. DS 5 اولین محصول این برند است که اواخر سال ۹۴ وارد ایران شد. سعی شده در طراحی چهره جدید DS 5 بیشتر روی ویژگی آوانگارد آن تمرکز شود. دیگر خبری از نشان سیتروئن نیست و آرم DS روی پنجره مشبک کرومی خودنمایی می کند. در کنار ویژگی های به کار رفته در مدل جدید مانند جلو پنجره مشبک با آرم DS، تکنولوژی به کار رفته در چراغ های جلو و عقب می تواند آن را به یک مدل سرآمد تبدیل کند. این ظرافت در طراحی قسمت عقب خودرو نیز مشاهده می شود. چراغ های کشیده، سپر پهن و اگزوزهای ۵ ضلعی باعث اسپرت و خشن شدن چهره خودرو شده است. چراغ های جلو DS 5 شامل ترکیبی از LED و HID و تکنولوژی زنون، دارای استانداردهای بالا در نورپردازی و راهنمای نواری است.

دی اس ۵  به آخرین فناوری پیشرانه های گروه PSA مجهز شده است. موتور در نظرگرفته شده برای ایران از نوع بنزینی توربو با حجم ۱۶۰۰ سی سی بوده که قدرتی معادل ۱۶۷ اسب بخار در دور موتور ۶ هزار rpm و گشتاوری با ۲۴۰ نیوتون متر در ۱۴۰۰ تا ۴ هزار rpm ایجاد می کند. این موتور دارای میزان مصرف سوخت ۴٫۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر در سیکل ترکیبی بوده و میزان آلایندگی آن ۱۳۵ گرم بر کیلومتر است.

با آغاز حرکت از محل شروع تست وارد جاده دماوند و سپس فیروزکوه می شویم. با ورود به داخل خودرو، اولین نکته سقف پانورامای سه تکه آن است که نظر همگان را به خود جلب کرده و نور آن در شب و روز محیطی متفاوت را ایجاد می کند. موقعیت نشستن راننده به گونه ای است که می توان یک رانندگی لذت بخش را تجربه کرد. امکان دید اطراف، به جز شیشه عقب مطلوب است. با توجه به ماهیت خودروهای شوتینگ بریک در قسمت شیشه عقب خودرو، میدان دید محدود و DS 5 نیز از این قضیه مستثنی نیست.

رانندگی با DS 5 دو حس را به راننده منتقل می کند: هم حس رانندگی با یک خودروی لوکس تشریفاتی و هم حس رانندگی با یک خودرو اسپرت. با ورود به جاده های خلوت کمی بیشتر خودرو پلاس گاز را فشار داده و به لطف موتور توربو شاهد عکس العمل مناسبی از خودرو هستیم. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خودرو پلاس»، زمان تعویض دنده در حالت اتوماتیک با توجه به استفاده از آخرین نسل گیربکس EAT6 شش سرعته PSA مناسب است. همچنین می توان از شیفت خودرو پلاس های پشت فرمان استفاده کرد. ویژگی این مدل گیربکس اصطکاک داخلی کمتر و در نتیجه ارتقا قابلیت رانندگی است. استفاده از کمک فنرهایی با تکنولوژی PLV، باعث محدود شدن نیروی میرایی و در نتیجه کاهش قابل توجه لرزش برای سرنشینان شده است. دی اس ۵ مدل ۲۰۱۷ با قیمت ۲۲۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان عرضه می شود.

 

دی اس ۶

با ورود به کابین قطعا اولین شاخصه این کابین زیبا، طرح صندلی ‏ها ست که هم چون بند ساعت‏های مچی نظرتان را به خود جلب می‏کند. روی این صندلی‏های با کیفیت که بنشینید فرمان D شکل با لوگوی DS و چرم موکا و مشکی مهر تأییدی بر لوکس بودن این ماشین می ‏زنند. DS6 به لطف تعلیق مک فرسون و غیر مستقل محور پیچشی از سواری نسبتاً خشکی برخوردار است تا همان طور که اثری از لوگوی سیتروئن در آن نمی‏بینید خبری از حس و حال سواری نرم با آن هم نباشد. لیکن نکته مثبتی که به بار آورده هندلینگ مناسب آن است. خروجی پیشرانه ۶/۱ لیتری توربوشارژ، عدد ۱۶۰ اسب‏بخار را نشان می‏دهد، هم چنین می‏تواند تا ۲۴۰ نیوتن‏متر گشتاور را تا دور ۴۵۰۰ در اختیارتان بگذارد. که در عمل آن را وسیله ای نسبتا چالاک می کند. جعبه دنده ۶ سرعته ساخت Aisin ژاپن را در حالت حرکت قرار دادم. با گذاشتن جعبه دنده در حالت اسپرت و فشار روی خودرو پلاس گاز تمامی عوامل دست به دست هم دادند تا این عدد به مرز دو رقمی شدن نرسد و در کمتر از ۹/۹ ثانیه جثه ۵/۱ تنی DS را به مرز صد کیلومتر در ساعت برسانند. 

در مورد توانایی‏های آفرود این کراس اوور با  فاصله ۲/۱۶ سانتی‏متری کف تا زمین، نسبت به رقبای هم رده خود برتر بود. لیست بلند بالای امکانات رفاهی-ایمنی آن شامل ۶ اربگ، تهویه دوناحیه ای مجزا برای ردیف عقب، گرمکن و ماساژور صندلی، سنسور جلو و عقب، ۵ حالت مختلف رانندگی، ترمزهای مجهز به سامانه‏های ایمنی، هشدار نقاط کور، کنترل پایداری، کنترل لغزش، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی، صندلی‏های Isofix و. . . نشان می‏دهد که پرداخت بهای ۲۳۷ میلیون تومان برای این امکانات و توانایی‏ها آن چنان هم گزاف نیست.

 

میتسوبیشی اوتلندر

میتسوبیشی اوتلندر در مقایسه با نسل قبل تغییرات ظاهری قابل توجهی داشته است. این خودرو با طول ۴۶۹۵ میلی متر، عرض ۱۶۸۰ میلی متر، ارتفاع ۱۸۱۰ میلی متر و با فاصله ۲۶۷۰ میلی متری بین محورهای جلو و عقب، فضای مناسبی را در اختیار سرنشینان قرار داده است. در کابین اوتلندر در مقایسه با نسل قبل، مهم ترین تغییر شامل دکمه های کنترل سیستم صوتی و روکش چرم همراه با طراحی و جنس جدید غربیلک فرمان است. 

اوتلندر از همان پیشرانه ۲٫۴ لیتری Smart MIVEC از نوع SOHC با ۱۶ سوپاپ و حجم دقیق ۲۳۶۰ سی سی مشابه نسل قبلی بهره می برد که قدرتی معادل ۱۶۶ اسب بخار در دور موتور ۶۰۰۰ در دقیقه و گشتاوری برابر با ۲۲۰ نیوتون متر در ۴۲۰۰ دور در دقیق برای خودرو فراهم می کند. گیربکس CVT این خودرو در نسل جدید نیز مورد اصلاح و بازنگری قرارگرفته و شتاب اولیه بهتری را در مقایسه با نسل قبلی به محور جلوی خودرو انتقال می دهد که قابلیت انتقال قدرت به چهار چرخ نیز توسط راننده قابل انتخاب است. 

با سوار شدن در میتسوبیشی اوتلندر به دلیل ادوات با کیفیت و دو رنگ داشبورد و رودری ها و همچنین روکش چرم صندلی ها احساس سواری با یک خودروی لوکس شاسی بلند به شما دست می دهد. صندلی های چرمی خودرو نرم و راحت بوده و قسمت پشت بدن را به خوبی حمایت می کنند و فضای زانو، سر و شانه در صندلی های جلو مناسب بوده و کنسول باریک وسط اجازه نمی دهد که زانوی راننده با آن برخوردی داشته باشد. از محل نشستن راننده، به دلیل باریک بودن ستون های جلوی اوتلندر و میدان دید مناسب، در نگاه اول راندن این خودرو بسیار راحت به نظر می رسد. 

موتور خودرو را با دکمه استارتر روشن کردم و با قرار دادن گیربکس در حالت D و فشردن خودرو پلاس گاز، خودرو از زمین کنده شد و به نرمی شروع به حرکت کرد. گیربکس CVT این خودرو در نسل جدید، مورد بازنگری قرار گرفته و شتاب اولیه بهتری را در مقایسه با نسل فراهم می کند. گیربکس CVT باعث شد تا عملکرد اهرم های تعویض دنده پشت فرمان را مورد آزمایش قرار دهم. لذا با قرار دادن گیربکس در حالت تعویض دستی، دنده ها را توسط اهرم پشت غربیلک فرمان عوض کردم تعویض آنها به نرمی صورت می گرفت و از آنجا که گیربکس CVT تمایل به بالا بردن دور موتور دارد، اوتلندر بنا به اعداد به دست آمده در آزمایش شتاب گیری ما، از شتاب صفر تا ۱۰۰ متوسطی برخوردار بوده و به صورت عملی در بهترین زمان گیری، به شتاب صفر تا صد ۱۱ ثانیه دست یافتیم.

عملکرد خودرو پلاس ترمز نیز کمی اسفنجی به نظر می رسید ولی زمان توقف خوبی را نمایش داد. خواص دینامیکی و هندلینگ خودرو در حین رانندگی در جاده مخصوصا در پیچ های تند و مسیرهای خاکی، واقعا لذت بخش بود. انتقال قدرت چهار چرخ Super All Wheel Control خودرو عملکردی جالب و مناسب دارد و بر خلاف انتظار، حرکت در مسیر بیرون شهری و حتی زمین های خاکی خارج از جاده (off-road) و ناهموار نیز به لطف برخوردای از سیستم کنترل فعال پایداری الکترونیکی (ASC) بدون دردسر و با هندلینگ عالی انجام می شود. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خودرو پلاس»، باید گفت که با این خودرو، برای خارج شدن از جاده و لذت بردن از رانندگی آفرود مشکلی نخواهید داشت. 

میتسوبیش اوتلندر یک خودروی کراس اوور است که در بین رقبای هم کلاس خود مانند هوندا CR-V، تویوتا RAV4، مزدا CX-5، کیا سورنتو و هیوندای سانتافه سر بلند بیرون خواهد آمد. میتسوبیشی اوتلندر مدل ۲۰۱۷ تیپ ۵ با قیمت ۲۲۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان عرضه می شود.

 

میستوبیشی لنسر 

طراحی این خودرو عاری از هرگونه خطوط شکسته و اغراق آمیز بوده که البته بر ماندگار بودن طرح آن تاکید دارد. ارگونومی درون کابین، ایده آل بوده و به جرات می توان گفت از بسیاری مدل های کره ای برتر است. نشان دهنده های دور موتور و کیلومتر شمار، در عین سادگی، جذاب هستند. لنسر مجهز به پیشرانه ۱۵۹۰ سی سی به قدرت ۱۱۷ اسب بخار در ۶ هزار rpm و گشتاور ۱۵۴ نیوتون متر در ۴ هزار rpm است. گیربکس و پیشرانه، کاملا با هم هماهنگ هستند. به خاطر آینه های جانبی بزرگ، مشکلی از نظر میدان دید در لنسر وجود ندارد. این خودرو به لطف کمک فنرهای مک فرسون در جلو چند اتصالی در عقب به خوبی از پس چاله های جاده بر می آید و با وجود این مزیت می توان از هندلینگ خوب این خودرو لذت برد. پیشرانه این خودرو کاملا نرم و بی صدا بوده و هیچ صدای اضافه ای وارد کابین نمی شود. در کل لنسر را می توان انتخابی شایسته در رده خودروهای کلاس C دانست. این مدل بر خلاف یکی از مهم ترین رقبای  کره ای خود یعنی کیا سراتو و رقیب ژاپنی مزدا ۳ به هیچ وجه خشک و سفت نیست و کابین آن فضای مناسبی را در اختیار می گذارد. میتسوبیشی لنسر ۱٫۸ مدل ۲۰۱۷ با قیمت ۱۳۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان عرضه می شود.

منبع
اشتراک گذاری
تمامی حقوق مطالب و قالب برای خودرو پلاس محفوظ است.